شما اینجا هستید: خانه » دسته بندی کتاب ها » روانشناسی »
۱۴۰۰ چهارم شهريور            
 
عنوان کتاب: علم خود شکوفایی
 
نوع کتاب:ترجمه شده
ویرایش شماره 1
شابک: 978-964-8559-13-2
قطع: رقعی
تعداد جلد: 1
تعداد صفحه:167
چاپ شماره اول
وزن:170 گرم
نویسنده: استیون هندل   مترجم: سید محمد علی بهروزی
وضعیت: چاپ شده
قیمت: 500000 ریال
وضعیت:
موجود

 اضافه به سبد خرید

 
توضیحات:


فهرست مطالب:

معرفی                                                       7
عقاید و نقشه واقعی زندگی شما                         15
هوش هیجانی                                             39
تغییر عادات                                                58
کار و اوقات فراغت                                       80
روابط مثبت                                                95       
ارتباط بین سلامتی جسم و ذهن                       115
نتیجه گیری                                               126    
ضمیمه کتاب علم خودشکوفایی                       134


معرفی

این روزها برای دنیای روانشناسی، زمان هیجان انگیزی است. در طول دهه های اخیرتحقیقات فراوانی به منظور دستیابی انسان به یک زندگی حقیقی و رضایت بخش صورت گرقته است. و هرگز در طول تاریخ گذشته ی ما این همه سایت های اینترنتی، وبلاگ و تکنیک های موجود در دسترس نبوده تا مردم بتوانند برای بهبود طرز تفکر، احساسات و تصمیم گیری های خود از توصیه ها و امکانات موثق علمی بهره مند شوند. توسعه ی قابلیت دسترسی به موضوعات روانشناسی اینک برای بسیاری از مردم عادی حقیقتاً سودمند می باشد. این اطلاعات اگر چه ممکن است نتواند ضرورت مراجعه به روان درمانگر یا روانشناس را تأمین کند، اما برای آن ها که بخواهند کیفیت زندگی خود را بهبود بخشیده، و الزاماً مشکل ذهنی یا روانی هم نداشته باشند، گزینه های با ارزشی است. درحقیقت دامنه ی مطالعات روانشناسی، بخصوص در دهه های اخیر، علاوه بر اختلالات ذهنی، به موضوعات مهم دیگری از جمله: شکوفائی و فضیلت انسان گسترده شده است. روانشناسان اینک در جستجوی پاسخ به سوالات زیر هستند:
. مردم چگونه می توانند به زندگی شادتری هدایت شوند؟
. مردم چگونه می توانند الگوی فکر و عقیده خود را تغییر دهند؟
. مردم چگونه می توانندتصمیم گیرنده ی باهوشتری باشند؟
. مردم چگونه می توانند هیجانات خود را کنترل و تنظیم کنند؟ 
. مردم چگونه می توانند عادات خود را به آسانی تغییر دهند؟
. مردم چگونه می توانند بیشتر با انگیزه باشند؟
. مردم چگونه می توانند در کار و حرفه، سودبخش باشند؟
. مردم چگونه می توانند استرس را مؤثرتر مدیریت کنند؟
. مردم چگونه می توانند روابط خود را توسعه دهند؟
. مردم چگونه می توانند با تمرین و پرهیز، بهره ی هوشی خود را تقویت کنند؟
تقریباً برای هر کسی این سوالات مهم هستند و خوشبختانه روانشناسان امروزه به بعضی از پاسخ ها و آگاهی های با ارزش دست یافته اند که شما در این کتاب با خیلی از آن ها آشنا خواهید شد. هدف علم خودشکوفائی، کمک به آشنا کردن مردم به چگونگی عملکرد ذهن و استفاده مؤثر از آن برای خلق یک زندگی بهتر است.
در راهنمائی های این کتاب، ضمن ترسیم تحقیقات بسیاری از روانشناسان مختلف و مکاتب روانشناسی، توصیه ها، امکانات و تکنیک های مختلف عرضه می شود تا هر کسی بتواند از همین امروز تغییرات مثبت را در خودش ایجاد کند. آنچه که من دریافته ام اینست که، هیچ فردی به تنهائی نمی توانسته همه ی پاسخ ها را به دست آورد، اما خیلی ها قطعات مهمی از یک پازل بزرگ را پیدا کرده اند.
یکی از عمده ترین دلایل انگیزه ی من نیز در تهیه راهنماها، همین است که بتوانم چهارچوبی فراگیر بسازم تا همه ی جنبه های سلامت ذهن را در بر بگیرد. جنبه هائی شامل :


چگونه می توانیم افکار خود را تغییر داده و مؤثرتر فکر کنیم؟ 
افکار ما یکی از مهم ترین عامل سلامت ذهن و بهزیستی ما است. اگر ذهن از افکار منفی، مخرب یا نادرست پر شده باشد، در جهان بینی و پاسخ ما به آن، تأثیر منفی می گذارد. مثلاً اگر شما معتقد باشید که در گفتگو با خانم ها، موفق نیستید، این الگوی فکر منفی، خودش را در گفتگویتان با خانم ها، نشان می دهد. به احتمال خیلی زیاد شما نیز نمی توانید تلاشی برای رفع آن بکنید، و چه بسا شخصیت خود را پنهان نموده یا حتی المکان از نزدیک شدن و صحبت با خانم ها که آن را کار بیهوده ای می دانید، دوری می کنید. از این فکر منفی، عارضه ای بنام "پیشگوئی خود سازنده"در شخص ایجاد می شود که رفتار وی را به شدت تحت کنترل عقیده از قبل نهادینه در ذهن خود قرار می دهد. نهایتاً شخص به تجربه های بیشتری که این الگوی فکری: (من در معاشرت و گفتگو با خانم ها موفق نیستم) را توجیه می کند، ادامه داده و بر استحکام و ثبات عقیده می افزاید.
خوشبختانه روانشناسی به ما می گوید که می توانیم روی نحوه ی افکارمان قدری کنترل داشته باشیم و راهنمای این بخش از کتاب به ما یاد می دهد که چگونه افکار آزار دهنده را شناسائی و با افکار سازنده، جایگرین نمائیم.
لطفا توجه داشته باشید: هدف راهنمائی ها، علیرغم معرفی و توضیح انواع فکر و اندیشه؛ آموزش طرز تفکر به شما نیست. من قصد ندارم بگویم چه عقیده و فکری داشته یا نداشته باشید، بلکه منظور من نشان دادن راه هائی است تا شما الگوهای فکری متفاوت را آزمایش نموده و آن ها که آسایش ذهنی بیشتری را برایتان فراهم می کنند، برگزینید.


چگونه هیجانات خود را بپذیریم، از آن ها درس یاد بگیریم و سپس رهایشان سازیم؟
یکی دیگر از مهم ترین عوامل سلامت ذهن، نحوه ی پاسخ به هیجانات است. هیجانات بخش پیچیده ی وجود انسان بوده که اغلب ما نمی توانیم آن ها را کنترل کنیم. بعضی هیجانات، احساساتی ناراحت کننده و دردآور در پی دارند. رمز هوشیاری هیجانی در زندگی، پذیرش تمام هیجانات از جمله احساسات منفی مثل: خشم، خستگی، غم و گناه است. به جای فرار از هیجانات منفی، باید ابتدا آن ها را بپذیریم، سپس وقتی که در جهت سلامتی و سازندگی از آن ها درس یاد گرفتیم، رهایشان سازیم.
البته شاید پذیرش هیجانات منفی و درس مثبت گرفتن از آن ها، موضوع متفاوتی باشد، اما اغلب این هیجانات حامل پیام مثبتی هستند که ضرورت اصلاح یا تغییر زندگی را به ما گوشزد می کنند. مثل درد ناشی از تماس بخاری داغ. هیجانات، علائمی در سیستم عصبی هستند تا در صورت لزوم ما را به فعالیت وادارند. در راهنمائی این بخش، تکنیک های مؤثری در هماهنگی با هیجانات معرفی می شود تا شما بتوانید درس بهتری در جهت سازندگی از آن ها بیاموزید.

چگونه می توانیم عادات جدید پیدا کنیم؟ 
بخش بزرگ دیگر بهبود سلامت ذهن، آگاهی از نحوه ی پیدا کردن عادات جدید است که شامل جنبه های هیجان و سازندگی می باشد. بیشتر اوقات مردم می خواهند که عادات و رفتار خود را تغییر دهند، اما به خاطر بعضی نگرانی ها، ترس ها یا کمبود انگیزه، موفق نمی شوند. کسی شاید بخواهد تا در حضور جمع به خوبی صحبت کند، ولی به خاطر ترس از عدم موفقیت، هرگز تلاشی برای آن نمی کند.
تحقیقات روانشناسی نشان می دهد که راه های اصولی برای تغییر مؤثر عادات انسان وجود دارد. مهم ترین بخش آن تشخیص نشانه ها و پاداش محرک یک عادت بخصوص است. وقتی شما بیشتر با حلقه های تشکیل دهنده یک عادت آشنا شدید، می توانید با تغییر هوشمندانه پاسخ به نشانه ها و پاداش ها، آن عادت را نیز تغییر دهید. 
در راهنمای این بخش، راهکار پیشنهادی دیگری نیز برای تغییر آسان تر عادات معرفی می شود که بیشتر هر بار روی یک عادت بخصوص و عمده تمرکز می کند. گروهی به عنوان حامی، نظاره گر رفتار شما بوده تا شما را از تکرار عادت برحذر نمایند. این یک روش طبیعی و مؤثر است.


چگونه می توانیم کار، استرس و آرامش را مدیریت کنیم؟
استرس و آرامش، هر دو از عوامل مهم سلامت ذهن و جسم هستند. در بسیاری از بخش های زندگی امروزی ما، موقعیت های استرس زا به صورت معمول وجود دارد، اما زمانی که سطح استرس خیلی بالا می رود، روی جسم و ذهن ما تأثیرمنفی می گذارد. تحقیقات زیست شناسی نشان می دهد که سطح بالای استرس، معمولاً با ضعف سیستم ایمنی بدن، ریسک بیشتر بیماری های قلبی و سرطان و هم چنین کاهش طول عمر انسان، ارتباط پیدا می کند. یافته های تحقیقات روانشناسی نیز سطح بالای استرس را با افسردگی، اضطراب و اختلال خلق و خو مرتبط می داند.
استرس، می تواند مشکلات زیادی را در جسم و ذهن ما ایجاد و تشدید کند، به همین دلیل مدیریت استرس برای حفظ سلامتی جسم و ذهن بسیار حائز اهمیت است. در راهنمای این بخش، با امکانات و تکنیک های مدیریت استرس آشنا خواهید شد. آگاهی از زمان هیجان داشتن، بخشی از سلامت ذهن است، دانستن زمان مناسب آرامش و ریلکس نیز به همان نسبت اهمیت دارد. کسانی که استرس را به خوبی مدیریت می کنند، می دانند چه موقع باید با کنار کشیدن و استراحت های کوتاه، از فشار استرس بکاهند. آن ها هم چنین زمان تفریح و لذت بردن از خوشی های کوچک زندگی را می دانند.


اهمیت روابط 
تحقیقات روانشناسی ثابت کرده است که سلامت ذهن، عمدتاً به توانائی ما در ایجاد ارتباط های معنا دار و حمایتی بستگی دارد. چه درمحیط کار، خانه و یا در مهمانی، به هرحال در همه جا، افرادی که از روابط عمومی قوی تری برخوردارند، در زندگی از سایرین که فاقد این مهارت هستند، کامیاب تر و موفق ترند. حتی آدم های بسیار درون گرا و غیرفعال نیز به زندگی اجتماعی نیازمند هستند. درسیر تکاملی نوع انسانی ما، ایجاد روابط با دیگران، نقش مهمی در ادامه حیات ما داشته است. افرادی که از قبیله خود طرد می شدند، معمولاً عمر زیادی نمی کردند.
ما برای رفع مشکلات زندگی، و جلب حمایت یکدیگر، مجبور بوده ایم تا با سایر اعضا قوم و قبیله خود ارتباط برقرار سازیم. امروزه این نیاز پیوستن به یک گروه، هنوز در سلول های مغز ما جاری است. تحقیقات روانشناسی اجتماعی به ما می آموزد که چگونه می توانیم با دیگران روابطی معنادار و مؤثر داشته باشیم. راهنمای این بخش، به شما کمک می کند تا هر چه بیشتر شخصیت اجتماعی پیدا کرده و دوست داشتنی تر باشید.
چگونه سلامتی جسم روی سلامتی ذهن ما اثر می گذارد؟
یکی از قدیمی ترین اسطوره ی روانشناسی، جدا بودن ذهن از جسم است، درحالی که بسیاری از تحقیقات دهه های اخیر نشان می دهد که سلامتی جسم در سلامتی ذهن ما نقش به سزائی دارد. نحوه ی عملکرد ذهن ما مستقیماً به ساختمان مغز و زیست شناسی مربوط می شود. بخش عمده ی ساختمان جسمی ما مربوط می شود به ارثی که از طریق ژن ها به ما رسیده و ما کنترل زیادی روی آن نداریم. هر چند رژیم غذائی و ورزش که از توانمندی های ما در تغییر می باشند، می تواند سلامتی جسم و به تبع آن سلامتی ذهن را تضمین کنند. در این بخش از راهنما، به بعضی تحقیقات روی نکاتی در باره ی ورزش و رژیم غذائی می پردازم که مشخصاً در سلامتی ذهن و عملکرد مغز مؤثر هستند. ضمناً پیشنهاداتی درباره ی سلامتی ارائه خواهم کرد که شاید مورد پسند شما هم باشد.


رویکردی جامع به روانشناسی
عوامل مختلفی در روانشناسی و سلامت ذهنی ما دخالت دارند. و خیلی مهم است که بدانیم بسیاری از مواردی که در بالا عنوان کردم، کاملاً به یکدیگر وابسته هستند. مثلاً، تغییر افکار می تواند به تغییر عادات بیانجامد. وقتی نسبت به چیزی فکر جدیدی پیدا کردید، پاسخ شما به آن نیز تغییر می کند.اگر شما با اعتماد بنفس با مشکلی روبرو شوید، رفتارتان با افکاری از روی ضعف و درماندگی، کاملاً متفاوت خواهد بود. افکار جدید، نتایج را در زندگی تغییر می دهند. البته این حقیقت هم وجود دارد که تغییرات عادت، به تغییرات فکر نیز منجر می شود. وقتی شما تلاش می کنید عادت جدیدی پیدا کنید، مثلاً تغذیه ی سالم تر یا بیشتر اجتماعی بودن و یا بیشتر ازگذشته خندیدن، نحوه ی فکرکردن نسبت به خودتان نیز تغییر می کند. گاهی اوقات لازم است تا برای تغییر نگرش، عادت خود را تغییر دهیم.
ذهن ما دارای سیستمی از بخش های مختلف و فراوان است، و وقتی شما یک بخش را تغییر می دهید، روی تمام سیستم، تأثیر امواج گونه پیدا می کند.به همین دلیل است که می گوئیم بهترین نگاه به روانشناسی، نگاهی جامع و فراگیر است. یعنی این که برای بررسی سلامت ذهن، بایدتمام جنبه های زندگی ازجمله : افکار، هیجانات، عادات، استرس، ژن، محیط، رژیم غذائی و ورزش، هم چنین روابط انسانی را مد نظر قرار داد. همه ی این موارد درکامیابی ما تأثیرمی گذارند.
ما روی بعضی از این فاکتورها مثل: علائم ژنتیکی یا گذشته ی خود و یا تقریباً همیشه روی فکر و احساس مردم نسبت به خودمان، کنترلی نداریم. اما علیرغم این محدودیت ها، مردم اغلب فراموش می کنند که اتفاقاً می توانند روی زندگی خود، کنترل زایدالوصفی داشته باشند.
توانائی درتمرین کنترل زیاد روی زندگی ما، درس اول (علم خود شکوفائی) است. و من صادقانه امیدوارم شما با مطالعه ی بقیه ی مطالب این کتاب و تمرین امکانات و تکنیک های راهنما، بتوانید بر زندگی خود مسلط و کنترل داشته باشید.

 
کتاب های هم ره
 
عنوان کتاب: درس های زندگی
درس های زندگی قیمت: 400000 ریال
وضعیت: موجود
 اضافه به سبد خرید
توضیحات بیشتر
عنوان کتاب: میانبری به موفقیت
میانبری به موفقیت قیمت: 400000 ریال
وضعیت: موجود
 اضافه به سبد خرید
توضیحات بیشتر
عنوان کتاب: راهکارهای غلبه بر پشت گوش اندازی
راهکارهای غلبه بر پشت گوش اندازی قیمت: 390000 ریال
وضعیت: موجود
 اضافه به سبد خرید
توضیحات بیشتر
عنوان کتاب: مهارت های نرم زندگی
مهارت های نرم زندگی قیمت: 190000 ریال
وضعیت: موجود
 اضافه به سبد خرید
توضیحات بیشتر
 
نظرات و پیشنهادات
 

نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر شما